Toutes les publications de Thierry Giasson

Articles

Dumouchel, D., Ouellet C. et Giasson T. (2021). Guns for Votes: Wedge Politics in the Canadian Multiparty System. Parliamentary Affairs, 1-22. Lien vers l'article

Bastien, F., Koop, R., Small, T. A., Giasson, T., & Jansen, H. (2020). The role of online technologies and digital skills in the political participation of citizens with disabilities. Journal of Information Technology & Politics, 1-14.

Montigny, E., Dubois, P.R. & Giasson, T. (2019). On the edge of glory (… or catastrophe): regulation, transparency and party democracy in data-driven campaigning in Québec. Internet Policy Review8(4).

Thierry, T., Greffet, F. et Chacon, G. (2018). Relever le défi de l’hybridité. Les objectifs des stratégies de campagnes numériques lors des élections françaises et québécoises de 2012. Politique et Sociétés, 37(2), 19-46.

Chacon, G., Thierry, G. et Colette, B. (2018). “That’s what I’m talking about”. Twitter as a promotional tool for political journalists. Popular Communication, 16(4) 276-292.

Giasson, T. et Dubois, P.R. (2018). Juste part, boycott et loi spéciale. Le cadrage gouvernemental d’un printemps de crise sociale, Revue Canadienne de science politique51(4), 837-859.

Greffet, F. et Giasson, T. (2018). enpolitique.com. Stratégies, professionnels de la communication et internautes dans les campagnes en ligne en France et au Québec. Politique et Sociétés, 37(2), 3-18

Chacon, G, Giasson, T. et Brin, C. (2015). Le journalisme politique en 140 caractères. Le cas du Québec. Sur le journalisme, About Journalism, Sobre jornalismo, 4(1) 34-49.

Chacon, G., Giasson, T. et Brin, C. (2015). Le journalisme politique en 140 caractères. Le cas du Québec. Sur le journalisme, About journalism, Sobre jornalismo, 4(1), 34-49.

Chapitres

Lemarier-Saulnier, C. et Giasson, T. (2019). She’s too tough and he’s too soft. Measuring how gendered news frames affect voters’ evaluation of party leaders. Dans A. Wagner et J. Everitt (dirs.), The Mediation of Gender and Identity. UBC Press.

Dufresne, Y., Giasson, T. et Temporao, M. (2019). Of Walls and Whispers: The Use of Facebook during the 2012 Quebec Election. Dans M.Lalancette, V. Raynauld et E.Crandall (dirs.), What’s #Trending in Canadian Politics. Understanding Transformations in Power, Media and the Public Sphere. UBC Press.

Giasson, T. et Montigny, É. (2019). Les crises et les transformations contemporaines du régime partisan canadien. Dans A.-C. Fourot, R. Léger, N. Kenny et J. Cornut, (dirs.), Le Canada dans le monde. Acteurs, idées et gouvernance. Montréal : Les Presses de l’Université de Montréal, 81-98.

Marland, A., Lawlor A. et Giasson T. (2018). Introduction: Political Elites in the Age of Digital Media. Dans A. Marland, Giasson T. et A. Lawlor (dirs.), Political Elites in Canada. Power and Influence in Instantaneous Times. UBC Press. 

Giasson, T., Del Duchetto, J.-C.,Ouellet, C. et Foster, É. (2018). Données, ciblage et positionnement. Les grands axes de la production scientifique sur les pratiques de marketing politique. Dans A.-M. Gingras (dir.) Histoires de communication politique. Presse de l’Université du Québec.

Prince, V. et Giasson, T. (2018). La gestion des crises communicationnelles du gouvernment Couillard. Le cas de la démission du ministre Yves Bolduc. Dans F. Pétry et L. Birch (dirs.) Bilan et réalisations du Gouvernement Couillard. Presses de l’Université Laval.

Geneviève, C., Lawlor, A. et Giasson, T. (2018). The “Old” and “New” Media Elites: Changing Landscapes? Changing Players?. Dans A. Marland, T. Giasson et A. Lawlor (dirs.), Political Elites in Canada. Power and Influence in Instantaneous Times. UBC Press.

Lawlor, A., Marland, A. et Giasson, T. (2018). Conclusion: Emerging Voices, Evolving Concerns. Dans A. Marland, T. Giasson et A. Lawlor, (dirs.), Political Elites in Canada. Power and Influence in Instantaneous Times. Vancouver: UBC Press. 

Giasson, T., Brin, C. et Sauvageau, M.-M. (2017). Riding the Media Waves :  From Reasonable Accommodation to the « Charter of Values » debate in Quebec, 2007-2014. Dans P. Vasterman (dir.), From Media Hype to Twitter Storm. The dynamics of self-reinforcing processes in news waves. University of Amsterdam Press.

Giasson, T. (2017). Du marketing politique à la science électorale. Dans R. Pelletier et M. Tremblay, (dirs.), Le parlementarisme canadien 6e édition. Québec: Presses de l’Université Laval.

Giasson, T. et A. Small, T. (2017). Online, all the time. The Permanent Campaign on Web Platforms. Dans A. Marland, T. Giasson et A. Lennox Esselment (dirs.), Permanent Campaigning in Canada. Vancouver: UBC Press.

Marland, A., Esselment, A. et Giasson, T. (2017). Welcome to Non-stop Campaigning. Dans A. Marland, T. Giasson et A. Lennox Esselment (edirs.), Permanent Campaigning in Canada.Vancouver: UBC Press.

Marland, A.,Esselment, A. et Giasson, T. (2017). Permanent Campaigning: Changing the Nature of Canadian Democracy. Dans A. Marland, T. Giasson et A. Lennox Esselment (dirs.), Permanent Campaigning in Canada. Vancouver: UBC Press.

Marland, A. et Giasson, T. (2017). From Brokerage to Boutique Politics: Political Marketing and the Changing Nature of Party Politics in Canada. Dans A. G. Gagnon et A. Brian Tanguay (dirs.), Canadian Parties in Transition: Recent Evolution and Paths for Research. Toronto: University of Toronto Press.

Livre

Marland, A. et Giasson, T. (dir.). (2020). Inside the Campaign: Managing Elections in Canada. UBC Press.

Prince, V. et Giasson, T. (2019). Là, tout de suite? La gestion des crises gouvernementales à l’ère de l’instantanéité médiatique. Les Presses de l’Université du Québec.

Marland, A., Giasson, T. et Lawlor, A. (dirs.) (2018). Political Elites in Canada. Power and Influence in Instanteneous Times. UBC Press.

Marland, A., Giasson, T. et Lennox Esselment, A. (dirs.). (2017). Permanent Campaigning in Canada. Vancouver: UBC Press

Marland A. & Thierry G., eds. (2015). Canadian Election Analysis 2015: Communication, Strategy and Democracy. Samara Canada and UBC Press. Digital publication.

Marland, A., Giasson, T. et Small, T. (2014). Political Communication in Canada: Meet the Press and Tweet the Rest. Vancouver: UBC Press.